Articol scris pe 14 februarie 2024

Poate un program de muncă hibrid să devină toxic? Cum creezi un mod lucru eficient

Hybrid work devenit o normalitate în ultimii ani și este caracterizată de o serie de particularități. Iar deși cei mai mulți dintre angajați se bucură de avantajele acestui mod de lucru, sunt și persoane care resimt dezavantajele acestui program de lucru. În acest articol vom explora beneficiile și provocările acestui sistem de lucru și vom vedea ce pot face managerii astfel încât acesta să nu devină toxic.

Punctele forte ale muncii hibrid

Cele mai importante avantaje ale acestui mod de lucru, potrivit unui studiu realizat de Gallup realizat în 2022, pe un eșantion de peste 8.000 de angajați care lucrează în mod hibrid, sunt:

  • Îmbunătățirea echilibrului dintre viața profesională și cea personală;
  • Utilizarea mai eficientă a timpului;
  • Flexibilitatea și autonomia angajaților de a decide asupra orelor de lucru și asupra locului de unde își desfășoară activitatea;
  • Reducerea burnout-ului și o productivitate mai mare.
  •  Pe de altă parte, printre provocările muncii hibrid se numără:
  • Accesul deficitar la instrumentele potrivite pentru a fi eficient la locul de muncă;
  • Reducerea sentimentului de conectare la cultura organizației;
  • Un impact negativ asupra colaborării și relațiilor cu colegii, precum și întreruperea proceselor de lucru.
  • În ciuda aspectelor mai puțin pozitive, dacă hybrid work este atent integrată, dar mai ales constant îmbunătățită și adaptată la nevoile echipei, beneficiile sale pot fi mai numeroase decât provocările.

Cum creezi un program de lucru hibrid și eficient?

Este recomandat ca managerul să stabilească de la început care va fi modul în care se vor lua deciziile, care vor fi instanțele în care va fi nevoie de toți membrii echipei, dar și metodele prin care să mențină încrederea, siguranța psihologică și scopul întregii echipe.

Dacă modul de lucru hibrid nu este bine definit, una dintre părți va fi afectată – fie că e vorba de angajați, fie că e vorba de manageri. Așadar, pentru a preveni aceste lucruri și pentru a învăța din ele, este necesar ca tot modul de lucru să fie regândit. Iată câteva puncte de care trebuie să ținem cont:

Ajustarea modului de lucru hibrid la nevoile oamenilor din echipă astfel:

  • Durata ședințelor online să nu depășească 45 de minute, cu 15 minute de pauză până la următoarea;
  • Fiecare membru participant să poată vorbi pe scurt, la începutul ședințelor despre cum se simte în acel moment și ce speră să obțină de la acea întâlnire. Deseori este mai bine ca fiecare om să spună ce-l apasă în ziua respectivă, decât să ascundă, pentru că astfel se elimină din presiune și se creează un safe space;
  • Reducerea timpului folosit în fața ecranelor, pentru că prea multă tehnologie duce la oboseală psihică, ceea ce poate fi toxic.

Citește articolul integral pe WeAreHR.ro

Sursa foto: Freepik.com