Articol scris pe 15 februarie 2024

7 provocări cu care se confruntă un lider. Cum le gestionezi

Este mai dificil ca oricând pentru companii să-și mențină performanțele de business, având în vedere condițiile economice și rata inflației, standardele tot mai ridicate ale consumatorului final, precum și deficitul de pe piața muncii. Iar cea din urmă problemă ne arată că, pentru a avea echipe motivate, este nevoie de tot mai mult efort. În acest articol vom enumera principalele provocări pe care un lider trebuie să le gestioneze pentru a putea avea organizații și echipe performante.

Care sunt cele mai frecvente provocări ale unui lider

Abilitatea de a vedea, în mod obiectiv, realitatea organizațională și realitatea pieței

Condițiile de piață cu care se confruntă un lider amenință direcțiile strategice pe care el le are de implementat într-o perioadă de 3-5 ani, distribuită pe o execuție anuală, ce include o evaluare de la an la an. Pentru a avea rezultate bune de business, primul lucru cu care ar fi bine ca un lider să se „împrietenească” este acceptarea faptului că organizația este în tranziție. Ne referim la un proces continuu de construire a unei noi infrastructuri de lucru, dar mai ales de construire a abilităților și competențelor noi, precum și schimbarea sau ajustarea mentalităților. Iar asta e cel mai greu de făcut.

Construirea unui fundament solid pentru cultura organizațională

Dezvoltarea continuă a competențelor duce la o schimbare a culturii organizaționale, care necesită un fundament solid pentru a face performanță. Dacă ne gândim la echipele de polo sau hochei pe gheață, vedem că primul criteriu pentru ca membrii echipelor să poată juca pe gheață este să știe să patineze. Așa este și-n organizații. Este nevoie să pornești deja de la fundamentul unei culturi sănătoase pe care îl îmbunătățești ulterior, ducându-l la următorul nivel. Cu alte cuvinte, ai nevoie să asiguri mai întâi un „teren fertil” de valori și comportamente, peste care adaugi alte valori și comportamente care susțin creșterea.

Gestionarea diversității și incluziunii

Ne confruntăm cu un deficit al forței de muncă pe piață. Companiile au nevoie să angajeze, dar oamenii au nevoi din ce în ce mai complexe. Nu mai sunt interesați doar să-și asigure traiul printr-un salariu, ci doresc să-și trăiască viața așa cum vor ei. Având în vedere că pentru organizații este mai costisitor să angajeze oameni noi decât să adreseze nemulțumirile celor existenți, întrebarea pentru lideri este: nu e mai eficient să gestionezi diversitatea decât să fii în continuu deficit?

Implementarea politicilor de diversitate & incluziune devine un must în toate organizațiile. Spre exemplu, conform unui raport realizat de McKinsey, companiile cu un grad mai mare de diversitate sunt mai predispuse să obțină un profit mai mare decât companiile cu mai puțină diversitate.

Angrenarea laturii umane în leadership

Mai presus de rolul unui lider de a menține organizația profitabilă, să nu uităm că acesta lucrează îndeaproape cu oameni. Astfel, are nevoie să țină cont de latura umană și să o implice în munca de zi cu zi, pentru a obține rezultate mai bune de la oameni, care au nevoie să fie ascultați, sprijiniți și tratați cu empatie.

Citește articolul integral în WeAreHR.

Sursa foto: Freepik.com