Articol scris pe 19 februarie 2024

De ce set de abilități ai nevoie pentru a fi un lider empatic. Relațiile consolidate în echipă duc la o performanță sporită

Leadershipul empatic are un impact semnificativ asupra succesului organizațional și asupra relațiilor interumane. Un lider empatic are capacitatea de a se conecta cu membrii echipei într-un mod profund, de a înțelege și de a răspunde la nevoile, emoțiile și perspectivele acestora. În acest articol, explorăm care sunt caracteristicile leadershipului empatic, beneficiile sale în cadrul companiilor, și cum poate fi cultivat acest mod de a te raporta la echipă pentru ca organizația să aibă succes.

Provocările pe care le trăim în aproape toate companiile, și anume: incertitudinea de pe piață, rata inflației, sau quiet quitting-ul existent – toate acestea îi determină pe oameni să se simtă din ce în ce mai presați, nesiguri și incapabili să se confrunte cu un grad mare de oboseală, atât mentală, cât și fizică.

Efectul tuturor acestor factori conduc la scăderea performanței organizației, dar mai ales la o lipsă de implicare la locul de muncă. Potrivit Gallup, engagementul oamenilor la locul de muncă a scăzut în ultimii ani, ajungând la 32%. 

Factorii externi enumerați duc și la pierderea motivației extrinseci, astfel că liderilor nu le rămâne decât să mențină motivația intrinsecă. Aici intră în ecuație leadershipul empatic, care necesită un set de abilități aparte.

Ce înseamnă și, mai ales, ce nu înseamnă a fi un lider empatic?

Dacă este practicat de mai mulți manageri din organizație, leadershipul empatic creează o cultură organizațională pozitivă, care contribuie la creșterea motivației oamenilor, a angajamentului, a retenției, și a capacității de inovare. Totodată, îi ajută pe membrii echipelor să-și găsească echilibrul dintre viață și muncă. Iar asta conduce la rezultate de business mai bune, sporește calitatea vieții, dar și dorința de a aduce și alte persoane în organizație, într-un mediu în care oamenii tăi se simt bine. 

Empatia nu înseamnă a rezolva problemele celorlalți, ci a deveni conștient de emoțiile prin care alți oameni trec, de a le amenaja un spațiu psihologic sigur în care să se simtă auziți, respectați, consultați și apoi, împreună cu ei, a găsi soluții noi.

8 competențe necesare pentru a fi un lider empatic

  1. Ascultare – Nu înseamnă că trebuie să să fii de acord cu tot ce auzi, ci înseamnă să oferi tuturor membrilor posibilitatea de exprimare a propriilor opinii, fără să le fie teamă de consecințe.
  2. Recunoaștere – Admiterea situației sau emoției prin care trece persoana cu care discutăm, recunoașterea faptului că poate mecanismele pe care ea le are la dispoziție sunt insuficiente pentru a rezolva anumite situații complexe.
  3. Grijă – Poți arăta grijă față de ceilalți prin mai multe feluri, începând cu exercițiile simple de check-in, prin a adresa simpla întrebare „Cum te simți azi?”. Aceste practici necesită „antrenament”, pentru că nu vine mereu natural să le pui în aplicare, însă odată însușite sporesc prezența, implicarea și motivația oamenilor.

Citește articolul integral pe WeAreHR.

Sursa foto: Freepik.com