Articol scris pe 22 martie 2018

4 lucruri de făcut pentru organizații și liderii lor în 2015

Se vorbește mult la început de an despre rezoluții; despre liste cu dorințe și planuri pentru anul care abia începe. Dar cum stau lucrurile în cazul executivilor? Ce ar fi indicat să se afle pe lista priorităților organizaționale și cum pot ajunge liderii să le și ducă la îndeplinire, nu doar să le scrie în agendă?

Din ce am observat, 2014 a fost anul marilor decizii. Companiile alături de care am lucrat anul trecut au trecut, într-o măsură sau alta, prin procese de reorganizare, restructurare, simplificare. Dacă marile hotărâri au fost deja luate, e timpul ca, în 2015, planurile să fie implementate. Însă nu oricum: e nevoie ca echipele organizaționale să își regăsească bucuria și motivația de a le duce până la capăt.

Mediul organizațional de anul acesta aduce câteva lucruri în plus de care e nevoie să ținem cont. Pe de o parte, vorbim de necesitatea unei infuzii de energie, angajament și pasiune pentru a pune deciziile în mișcare, cu aceleași resurse. Pe de altă parte, e important ca executivii să își dea seama că au nevoie să îi aducă pe oameni în jurul lor și să construiască împreună cu aceștia. 2015 este anul în care lucrurile ar trebui să se așeze, iar oamenii să își recâștige încrederea și să se dedice mai mult.

Iată care ar fi cele 4 lucruri pe care, din punctul meu de vedere, ar fi bine ca organizațiile și liderii lor să le facă în 2015:

  • Proiectați-vă la finalul anului 2015

Un exercițiu de imaginație e esențial la început de an. Să ne proiectăm la finalul anului 2015 ne ajută să ne setăm mai bine indicatorii de performanță și modul de lucru, precum și să ne proiectăm întreaga activitate pentru a ajunge în punctul final imaginat. Nu degeaba imaginația și memoria lucrează cu aceleași circuite neuronale. Dacă nu ne proiectăm în viitor, nu putem ști unde vrem să ajungem.

  • Nu neglijați puterea personală a fiecăruia dintre noi

Poate că vă întrebați uneori de ce e important să știm cine este ,,persoana”, atunci când ,,rolul” primează în viața profesională. De fapt, nicicând mai mult ca acum nu a fost vizibilă necesitatea de a ne uita în primul rând la noi înșine înainte de a construi în exterior. Cred în puterea liderilor de a construi imperii invizibile astfel și de a-i influența în mod pozitiv pe cei din jur. Mai des decât credem, suntem modelul la care ei se raportează atunci când se uită la ceea ce au de făcut într-o organizație. Atitudinea este molipsitoare.

  • Găsiți lucrurile care vă fac fericit la locul de muncă și în tot ceea ce faceți

Întotdeauna prima rațiune verbalizată a unei organizații a fost aceea de a realiza profit; rațiunea rareori spusă a fost aceea de a-și servi clienții la cel mai înalt nivel. Deși lucrurile nu s-au schimbat în această privință, modul în care ajungem la acest profit este cu totul diferit astăzi. Pe lângă profit, a crea plus valoare, a găsi un sens mai mare în ceea ce facem, precum și a simți că suntem mulțumiți cu noi înșine sunt la fel de importante. Satisfacția muncii pe care o facem nu poate fi mimată. Dacă avem în mod natural o atitudine pozitivă, ea se va transmite. Dacă ea ne lipsește, însă, acest lucru se va vedea.

  • Evitați judecățile de tipul ,,bine/rău”

De foarte multe ori, tindem să clasăm ceea ce observăm în exterior: lucrul acesta e bun, celălalt e rău; unul e pozitiv, altul e negativ ș.a.m.d. E necesar să renunțăm, treptat, la acest obicei, pentru că nu ne lasă uneori să vedem cu adevărat toate oportunitățile în situațiile în care suntem. În cele din urmă, tot ceea ce ni se întâmplă seamănă cu niște piese de lego, de diferite mărimi și forme: unele sunt mai mici, altele mai mari, unele se potrivesc imediat, altele mai târziu, însă putem construi cu ele, în ciuda nepotrivirii exacte. Și la nivel orgaizațional, vorbim de o continuă mișcare, iar noi trebuie să facem uneori un pas în lateral pentru a observa cum ne pot folosi piesele de puzzle în diverse contexte.

Lucrurile nu se sfârșesc odată cu luarea unei decizii. E nevoie să mergem mai departe de atât. Atunci când simțim că totul este dificil și ne întrebăm care e, până la urmă, rostul, e important să ne reconectăm la noi înșine. Reîntorcându-ne la noi, putem să îi însoțim și pe ceilalți și să ajungem la succesul organizațional pe care ni-l dorim în 2015.